• 1.png
  • 1a.png
  • 2.png
  • 3.png
  • 4.png
  • 5.png
  • 6.png
  • 7.png
  • 8.png

Technik Mechanizacji Rolnictwa i Agrotroniki

1. Opis zawodu:

Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki zajmuje się użytkowaniem, obsługą i naprawami pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie. Zawód ten daje możliwość zapoznania się z nowoczesnymi technologiami informatycznymi stosowanymi w rolnictwie, poznania sprzętu rolniczego, wykorzystywanego w produkcji roślinnej, zwierzęcej i ogrodniczej oraz możliwość obsługi i naprawy pojazdów i maszyn rolniczych. Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki zajmuje się użytkowaniem, obsługą i naprawami pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie.

2.  Uzyskane kwalifikacje:

•   ROL.02- Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie

•   ROL.08- Eksploatacja systemów mechatronicznych w rolnictwie

3. Możliwości podjęcia pracy zawodowej:

Nauka w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki umożliwia:
•    przejęcia gospodarstwa i zakupu ziemi,
    korzystania ze środków finansowych UE,
•    prowadzenia integrowanej produkcji,
•    stosowania środków ochrony roślin przy użyciu opryskiwaczy,
•    uzyskania prawa jazdy kategorii T, 
•    samodzielnego prowadzenia gospodarstwa rolnego lub działalności gospodarczej,
•    podjęcia pracy w rolniczych przedsiębiorstwach produkcyjnych, handlowych i usługowych,
•    podjęcia nauki na studiach wyższych w szczególności: rolniczych, przyrodniczych, zootechnicznych i innych,
•    może prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług mechanizacyjnych, naprawczych, serwisowych;
•    może pracować, jako menadżer przedsiębiorstw rolnych lub właściciel przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych związanych z techniką rolniczą;.
•    może podjąć pracę zawodową na stanowisku przedstawiciela handlowego producentów sprzętu rolniczego lub jako serwisant renomowanych producentów sprzętu rolniczego rozprowadzanego na polskim rynku.
•    poszerzenia kwalifikacji zawodowych przez uczestnictwo w kursach: spawacza, operatora wózków widłowych, pił mechanicznych i sieczkarni, inseminatora, magazyniera i innych.,

4. Warunki nauki - baza dydaktyczna:

Maszyny do produkcji roślinnej:  pług, brony polowe, agregat uprawowo siewny, maszyny do zbioru zielonek (kosiarka dyskowa, przetrząsacz karuzelowy, zgrabiarka karuzelowa, prasa zwijająca, kombajn do zbioru zbóż John Deere W330, ciągniki rolnicze w tym ciągmik John Deere wraz z nawigacją Star Fire 6000 z możliwością prowadzenia równoległego, ze zmienną aplikacją w połączeniu z rozsiewaczem Kverneland CL Geospread

Stanowisko do hydrauliki siłowej przeznaczone do prowadzenia ćwiczeń praktycznych w zakresie budowy i działania ukłądów hydraulliki siowej, stosowanych w maszynach rolniczych, budowlanych czy urządzeniach przemysłowych.

Zestaw panelowy służy do nauki: łączenia, weryfikacji i oceny parametrów podzespołów układów elektronicznych i elektrotechnicznych.

Zestaw panelowy umożliwia naukę praktycznych umiejętności w zakresie łączenia i wykonywania pomiarów obwodów prądu stałego i zmiennego oraz pomiarów parametrów elektrycznych podstawowych podzespołów pojazdowych systemów elektronicznego sterowania. W skład zestawu wchodzą min.: obwody rezystancyjne, pojemnościowe i indukcyjne, półprzewodniki, podstawowe generatory i układy logiczne, przetworniki analogowo-cyfrowe i fotooptycznego przesyłu danych.

Model skrzyni automatycznej - do rozbierania i poznawania budowy automatycznych skrzyń biegów

Testery do układu paliwowych: tester wtryskiwaczy CR, tester wtryskiwaczy common rail przeznaczony jest do sterowania, wtryskiwaczy pracujących w systemie zasilania paliwem silników Diesla typu common rail. Tester pomp wtryskowych silników ZS, Tester układu sterowania rotacyjnej pompy rozdzielaczowej typu VE, Tester pomp paliwa CR 

Wyposażenie warsztatu szkolnego do diagnostyki i naprawy maszyn i pojazdów wyposażonych w najnowsze rozwiązania technologiczne używane w rolnictwie precyzyjnym (Pojazdy i maszyny wyposażone w systemy agrotroniki) Miedzy innymi:

Navigator TXT Agri Texa to urządzenie do diagnostyki głównych marek i modeli maszyn rolniczych, wśród których znajdują się: John Deere, New Holland, Case, Fendt, Same, Deutz-Fahr, Class, Lamborghini, Hurlimann, Landini i McCormick.

Navigator TXT dzięki innowacyjnemu oprogramowaniu IDC3 PLUS OHW Agri, jest pomocny przy wykonaniu napraw oraz diagnostyki systemów elektronicznych ciągników rolniczycz maszyn oraz kombajnów różnych marek.

IDC3 PLUS AGRI pomaga przy wykonaniu napraw, 

Czytniki informacji EOBD w raz z dymomierzem i analizatorem wieloskładnikowym firmy (Capelec )

Urządzenie umożliwia kontrolę paremetrów pracy silnika (Zadymienie lub analizę spalin ) w celu sprawdzenia poprawności działania systemów oczyszczania spalin jak również określenia paremetrów silnika lub jego ewentualnego zużycia.

Czytnik informacji OBD CDIF/3+ interface w raz z najnowszym dostępnym oprogramowaniem z możliwością rozbudowy o kolejne elementy miedzy innymi oscyloskop do badań pojazdów użytkowych używanych w rolnictwie.

Urządzenie umożliwia wyszukanie usterek w systemach Controller Area Network (CAN) oraz diagnostykę wszystkich istotnych systemów pojazdów samochodowych.

5. Nauczane przedmioty:

Zawodowe w kształceniu teoretyczne:
•   Bezpieczeństwo i higiena pracy,
•   Komunikacja społeczna i praca w zespole,
•   Działalność gospodarcza,
•   Język obcy zawodowy
•   Przepisy ruchu drogowego kategorii T,
•   Przepisy ruchu drogowego kategorii B,
•   Rysunek techniczny,
•   Podstawy konstrukcji maszyn,
•   Podstawy rolnictwa,
•   Pojazdy rolnicze,
•   Maszyny rolnicze,
•   Podstawy elektrotechniki i elektroniki,
•   Użytkowanie i obsługa systemów mechatronicznych w rolnictwie.

Zawodowe w kształceniu praktycznym:

•   Obróbka materiałów,
•   Eksploatacja pojazdów rolniczych, 
•   Eksploatacja maszyn rolniczych,
•   Eksploatacja systemów agrotronicznych 

6. Ponadprogramowe kursy umożliwiające uzyskanie dodatkowych kwalifikacji:

•   Kurs operatora kombajnu do zbioru zbóż,
•   Kurs operatora sieczkarni,
•   Operator wózka widłowego i ładowarek kołowych.

 

Technik Weterynarii

1. Opis zawodu:

Technik weterynarii jest osobą uprawnioną do wykonywania tych czynności, które nie wymagają specjalistycznej wiedzy medycznej, wykorzystywanej przez lekarza weterynarii.
Sprawuje opiekę nad zwierzętami w warunkach ambulatoryjnych i stacjonarnych, może podawać leki dostępne bez recepty lub zaordynowane przez lekarza weterynarii, wykonuje  zabiegi sanitarno-higieniczne i fizykoterapeutyczne, pobiera próby do badań laboratoryjnych i wykonuje badania kliniczne, które są niezbędne do udzielenia pierwszej pomocy. Może udzielać pierwszej pomocy zwierzętom w przypadku złamań, zranień, zadławienia, niedyspozycji żołądkowo-jelitowych oraz w przypadku porodu. Asystuje także przy zabiegach chirurgicznych oraz przy sekcji zwłok zwierząt.

Technik weterynarii pracuje w różnych miejscach, w których występują zwierzęta – są to np. chlewy, stajnie, kurniki czy pastwiska. Asystuje weterynarzowi w gabinecie, a wtedy jego pacjentami są zazwyczaj zwierzęta domowe.

2. Uzyskane kwalifikacje:

•    ROL.11. Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt
•    ROL.12. Wykonywanie weterynaryjnych czynności pomocniczych

3. Możliwość podjęcia pracy zawodowej:

Technik weterynarii może pracować jako:

•   pomocnik lekarza weterynarii w przychodniach i lecznicach dla zwierząt,
•   w ogrodach zoologicznych, schroniskach, fermach przemysłowych, zakładach hodowli i unasieniania zwierząt,
   zakładach przetwórstwa spożywczego,
   w weterynaryjnej inspekcji pracy oraz nadzorze sanitarno-weterynaryjnym.

Absolwent może m. in. podjąć pracę jako, specjalista w zakresie zabiegów kosmetycznych u zwierząt gospodarskich oraz zwierząt towarzyszących.

4. Warunki nauki – baza dydaktyczna:

Zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego w naszej szkole odbywają się w dwóch pracowniach. Jedną z nich jest doskonale wyposażony gabinet weterynaryjny. Znajdziecie tam profesjonalny sprzęt służący do diagnozowania chorób zwierząt, umożliwiający rozwijanie umiejętności zawodowych. Zajęcia odbywają się w blokach lekcyjnych kilkugodzinnych, podczas których młodzież uczy się oraz poznaje zawód technika weterynarii.

5. Nauczane przedmioty:

Zawodowe w kształceniu teoretycznym: 
•   Bezpieczeństwo i higiena pracy,
•   Działalność gospodarcza,
•   Język obcy zawodowy,
•   Anatomia i fizjologia zwierząt,
•   Chów zwierząt,
•   Rozród i inseminacja zwierząt,
•   Diagnostyka weterynaryjna,
•   Profilaktyka i leczenie chorób zwierząt,
•   Kontrola i nadzór weterynaryjny,
•   Przepisy ruchu drogowego kat. B.

Zawodowe w kształceniu praktycznym:
•  Anatomia i fizjologia zwierząt,
•  Chów zwierząt w praktyce,
•  Diagnostyka weterynaryjna w praktyce,
•  Profilaktyka i leczenie chorób zwierząt w praktyce,
•  Kontrola i nadzór weterynaryjny w praktyce.

Ogólnokształcące rozszerzone: 
•   Język Angielski,
•   Chemia.

 

6. Staże zagraniczne:

W 2022 roku planowany jest wyjazd młodzieży do Włoch w ramach programu ERASMUS+. 

 

Technik Architektury Krajobrazu

 

1. Opis zawodu:

Zawód technika architektury krajobrazu jest obecnie zawodem poszukiwanym na europejskich rynkach pracy. Do zadań zawodowych technika architektury krajobrazu należy przygotowanie, urządzanie i pielęgnowanie terenów zieleni zarówno w mieście jak i na terenach wiejskich. Technik architektury krajobrazu nadzoruje pielęgnację parków, starodrzewu oraz produkuje rośliny ozdobne
i materiał szkółkarski. Absolwent technikum architektury krajobrazu po ukończeniu szkoły będzie posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu projektowania, wykonawstwa i pielęgnacji zarówno współczesnych jak i historycznych obiektów zielni. 

2. Uzyskane kwalifikacje:

W toku nauki uczeń zdaje dwa egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie:

•    R.21  Projektowanie, urządzanie i pielęgnacja roślinnych obiektów architektury krajobrazu
•    R.22  Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu

3. Możliwość podjęcia pracy zawodowej:

Absolwent technikum architektury krajobrazu może podjąć pracę w:
    jednostkach opracowujących projekty zagospodarowania obiektów architektury krajobrazu
    jednostkach realizacyjnych i pielęgnujących obiekty architektury krajobrazu
     jednostkach administracyjnych sprawujących nadzór nad obiektami architektury krajobrazu
    jednostkach administracji samorządowej /m.in. w wydziałach: geodezji i kartografii, ochrony środowiska, kształtowania i pielęgnacji zieleni itp.
    w placówkach służb ochrony zabytków i ochrony przyrody
    właścicieli obiektów krajobrazowych
    w szkółkach drzew, krzewów i roślin ozdobnych

4. Warunki nauki - baza dydaktyczna:

Zajęcia w naszej szkole odbywają się w dwóch pracowniach architektury krajobrazu, które są doskonale wyposażonych w profesjonalny sprzęt kreślarski oraz programy komputerowe do tworzenia oraz projektowania przestrzeni. Zajęcia odbywają się w blokach lekcyjnych kilkugodzinnych. Młodzież tego kierunku dba o piękno zieleni na terenie szkoły. 

5. Dodatkowe zajęcia:

    pokazy zaprojektowanych aranżacii ogrodów, 
•    dbanie o piękno terenu szkoły, 
•    wyjazdy na targi branżowe,
•    przygotowanie i organizacja imprez szkolnych poprzez przygotowywanie różnych dekoracji,
    wycieczki zawodowe do szkółek, plantacji oraz ogrodów. 

6. Nauczane przedmioty:

Zawodowe w kształceniu teoretycznym:
    Ochrona i kształtowanie krajobrazu, 
    Projektowanie i urządzanie terenów zielonych, 
    Rośliny ozdobne w architekturze,
    Bezpieczeństwo i Higiena pracy w archtekturze krajobrazu, 
    Podstawy architektury krajobrazu,
    Obiekty małej architektury krajobrazu,
    Działalność gospodarcza w architekturze krajobrazu,
    Język angielski zawodowy w architekturze krajobrazu,

Zawodowe w kształceniu praktycznym:
    Projekty obiektów architektury krajobrazu
    Prace w obiektach architektury krajobrazu.

Ogólnokształcące rozszerzone: 
    Biologia
    Język angielski

 

 

 

 

 

 

Technik Żywienia i Usług Gastronomicznych

 

1. Opis zawodu:

Technik żywienia i usług gastronomicznych jest nowym i bardzo atrakcyjnym zawodem na rynku pracy. W ostatnich latach wzrasta liczba punktów gastronomicznych, a liczba klientów, którzy deklarują, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy je odwiedzili ciągle rośnie. Z deklaracji konsumentów wynika, iż wychodzenie z przyjaciółmi jest nadal najczęstszym powodem do odwiedzania punktów gastronomicznych. Jednak równie często konsumenci odwiedzają je spontanicznie, bez szczególnej okazji i wizyty takie stają się coraz bardziej popularne.
Oznacza to, że kolejne lata będą przynosić powstawanie nowych restauracji, kawiarni, barów czy sieci lokali szybkiej obsługi. Wszystkie te miejsca, to obszary pracy dla technika żywienia i usług gastronomicznych.

Uczniowie będący na tym kierunku uczą się urządzać zakłady gastronomiczne, układać diety,  umiejętnie sporządzać potrawy zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia, estetycznego ich podania i prawidłowej obsługi konsumenta. Zdobywają umiejętności aktywnego zachowania się na rynku, prowadzenia własnej działalności gospodarczej, sporządzania biznesplanu itp.

Absolwent jest przygotowany do sporządzania potraw i napojów. Posiada te same umiejętności, które potrzebne są w pracy kucharza. Ponadto wykonuje zadania zawodowe związane z planowaniem i ocenianiem żywienia, organizowaniem i wykonywaniem usług. Posługuje się nowoczesnymi technologiami i urządzeniami, które ułatwiają realizację zadań zawodowych. Planuje i ocenia jadłospisy. Oblicza wartość odżywczą i energetyczną posiłków. Układa menu codzienne i okolicznościowe. Korzysta z programów komputerowych, które ułatwiają planowanie i rozliczanie działalności zakładu. Przedstawia ofertę usług gastronomicznych. Swoje zadania zawodowe wykonuje w macierzystym zakładzie lub oferuje usługi cateringowe. Jest otwarty na nowości i kreatywny w działaniu, poprzez nowoczesne dekoracje potraw, aranżację stołów i sal konsumpcyjnych.

2.  Uzyskane kwalifikacje:

•    TG.07. Sporządzanie potraw i napojów - egzamin z tej kwalifikacji odbywa się pod koniec roku szkolnego w klasie trzeciej. Kwalifikacja ta przygotowuje do pracy na stanowisku kucharza.
•    TG.16. Organizacja żywienia i usług gastronomicznych - uczniowie zdają egzamin po pierwszym półroczu klasy czwartej. Druga kwalifikacja kształtuje umiejętności związane z planowaniem i organizacją żywienia w zakładach gastronomicznych. Uczniowie zdobywają umiejętności aktywnego zachowania się na rynku, prowadzenia własnej działalności gospodarczej, sporządzania biznesplanu itp.

3. Możliwości podjęcia pracy zawodowej:

Technik żywienia i usług gastronomicznych może pracować jako:
•    szef kuchni, kucharz w: restauracjach, hotelach, pensjonatach, zakładach żywienia zbiorowego, gospodarstwach agroturystycznych i innych
    kierownik do spraw żywienia w zakładach gastronomicznych
    menager do spraw planowania i organizacji usług gastronomicznych
•    manager zakładu gastronomicznego
    organizator imprez okolicznościowych
    mistrz sztuki kulinarnej
•    pracownik firmy cateringowej
    doradca w zakresie prawidłowego żywienia
•    organizator usług cateringowych
    pracownik ruchomej bazy gastronomicznej: lotniczej, morskiej, kolejowej
•    prowadzić własną działalność

4. Warunki nauki - baza dydaktyczna:

Zajęcia w naszej szkole odbywają się w trzech pracowniach gastronomicznych, doskonale  wyposażonych w profesjonalny sprzęt gastronomiczny, umożliwiający rozwijanie umiejętności zawodowych oraz w pracowni obsługi konsumenta. Zajęcia odbywają się w blokach lekcyjnych kilkugodzinnych, podczas których młodzież przygotowuje potrawy, dokonuje ich oceny, a następnie je konsumuje.

5. Nauczane przedmioty:

Zawodowe w kształceniu teoretyczne:
•    Wyposażenie techniczne w gastronomii, 
    Bezpieczeństwo i higiena pracy w gastronomii, 
•    Działalność gospodarcza w gastronomii,
    Język angielski zawodowy,
•    Technologia gastronomiczna, 
•    Zasady żywienia,
•    Usługi gastronomiczne,
•    Organizacja produkcji gastronomicznej.

Zawodowe w kształceniu praktycznym:

    pracownia gastronomiczna
    pracownia obsługi klienta
    pracownia planowania żywienia i produkcji gastronomicznej

Ogólnokształcące rozszerzone:
•  biologia ,
•  język angielski.

6. Dodatkowe zajęcia:

    pokazy szefów kuchni,
    konkursy "pod okiem" mistrzów kulinarnych,
•    wyjazdy na targi branżowe,
    przygotowanie i organizacja bankietów,
•    wycieczki zawodowe do restauracji i zakładów gastronomicznych

7. Ponadprogramowe kursy umożliwiające uzyskanie dodatkowych kwalifikacji:

•    kurs obsługi kelnerskiej
•    kurs barmański,
    kurs baristy,
•    kurs carvingu,

8. Staże krajowe:

Szkoła współpracuje z licznymi lokalnymi restauracjami na terenie miasta Suwałki oraz okolic. 

9. Staże zagraniczne:

W ramach programów unijnych realizowanych w naszej szkole, uczniowie kształcący się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych, mają możliwość wyjazdu na zagraniczne praktyki zawodowe do krajów Unii Europejskiej w ramach programu ERASMUS+. W roku 2020 uczniowie naszej szkoły odbywali 2 tygodniowe praktyki zawodowe w Grecji w nadmorskiej miejscowości Erateini.